Sinfonia
(2022) | 20 minutes
Jointly commissioned by Michigan State University (Kevin Sedatole), Ball State University (Thomas Caneva), Baylor University (Eric Wilson), University of Colorado Boulder (Donald J. McKinney), Florida State University (Richard Clary), Indiana University (Rodney Dorsey), University of Michigan (Michael Haithcock), Ohio State University (Russel C. Mikkelson), Oklahoma State University (Joseph Missal), University of Texas Austin (Jerry Junkin), Texas Tech University (Sarah McKoin), Purdue University Fort Wayne (Daniel Tembras), and Western Michigan University (Scott Boerma).
LEVEL Grade 5
SCORING piccolo, 2 flutes, 2 oboes, clarinet in Eb, 4 clarinets in Bb, bass clarinet, 2 bassoons, contrabassoon, 2 alto saxophones, tenor saxophone, baritone saxophone, 4 trumpets in Bb, 4 horns in F, 2 trombones, bass trombone, euphonium, tuba, contrabass, piano, harp, timpani, percussion (4 players):
1: marimba (5-octave), xylophone, glockenspiel, vibraphone
2: snare drum, bell tree
3: cymbals (suspended, crash)
4: bass drum, tam-tam
PREMIERE 30 April 2022, Wharton Center for the Performing Arts, East Lansing, Michigan. Michigan State University Wind Symphony conducted by Kevin Sedatole.
WINNER Sousa-ABA-Ostwald Composition Contest (2022)
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I. Noir (0:07) II. Transit (4:36) III. Arioso (8:43) IV. D-O-N-E (14:58)
Programme Note
Sinfonia seeks inspirations from cultures close to my heart and mixes them into four different movements. It begins nostalgically and ends on a hopeful, uplifting note.
I. Noir
Grainy films and stylized black-and-white images from the 1940s and ’50s inspired this nostalgic throwback. Although it starts brightly, at its core lies the night.
II. Transit
New York City. Subway. Rush hour. Each stop opens to a new soundscape. “Say, did I hear Jazz?” Someone asks. “STAND CLEAR OF THE CLOSING DOORS, PLEASE,” New York replies.
III. Arioso
Shanghai. Night of the Mid-Autumn Festival. A vocalise was conceived.
IV. D-O-N-E
May 10, 1869. Promontory, Utah. A one-word telegraph was sent across the United States in Morse code, announcing the completion of the First Transcontinental Railroad. Now the country was connected as never before: a journey between San Francisco and New York that previously took up to six months now took only days. Some 150 years later, that word, “D-O-N-E,” is transformed here into music using the rhythm of the Morse code. Throughout the finale, the “done” motif is passed back and forth by numerous instruments in the ensemble. An accumulation of materials sends the piece to a climax at the end. This movement was adapted from a movement of my orchestral work Transcend.
“D-O-N-E” motif, based on the Morse code for the word
Sinfonia was jointly commissioned by a CBDNA consortium consisted of the Michigan State University (Kevin Sedatole), Ball State University (Thomas E. Caneva), Baylor University (Eric Wilson), University of Colorado Boulder (Donald J. McKinney), Florida State University (Richard Clary), Indiana University (Rodney Dorsey), University of Michigan (Michael Haithcock), Ohio State University (Russel C. Mikkelson), Oklahoma State University (Joseph Missal), Purdue University Fort Wayne (Daniel Tembras), University of Texas Austin (Jerry Junkin), Texas Tech University (Sarah McKoin), and Western Michigan University (Scott Boerma). My deepest gratitude goes to Kevin Sedatole, who initiated this project, as well as to all commissioning partners. I had a blast writing this work!
©Zhou Tian
Sinfonia was selected as the 2022 Sousa-ABA-Ostwald Award winning composition.
シンフォニア/ ジョウ・ティエン (周天)
I. ノワール
1940年代から50年代の粒子状の映画やスタイリッシュな白黒の映像が、このノスタルジックな回想をインスパイアしました。明るく始まりますが、その核には夜があります。
II. トランジット
ニューヨーク市。地下鉄。ラッシュアワー。各停留所で新しい音風景が広がります。「ねえ、ジャズを聞いたかな?」と誰かが尋ねます。「ドアが閉まる際にご注意ください」とニューヨークが答えます。
III. アリオーソ
上海。中秋の夜。ヴォカリーズが生まれました。
IV. D-O-N-E
1869年5月10日。ユタ州プロモントリー。アメリカ全土にモールス信号で一語の電報が送られ、初の横断大陸鉄道の完成が発表されました。今や国はかつてないほどにつながりました:サンフランシスコからニューヨークまでの旅は以前は最大で6か月かかったものが、わずか数日で終わりました。約150年後、その言葉、「D-O-N-E」はここでモールス信号のリズムを使って音楽に変換されました。フィナーレでは、「done」のモチーフがアンサンブル内の数々の楽器によって行き来します。素材の蓄積が曲を絶頂へと導きます。この楽章は、私の管弦楽曲「トランスセンド」の楽章から適応されました。
「D-O-N-E」モチーフ、言葉のモールス信号に基づく
シンフォニアは、ミシガン州立大学(ケビン·セダトール)、ボール州立大学(トーマス·E·カネヴァ)、ベイラー大学(エリック·ウィルソン)、コロラド大学ボルダー校(ドナルド·J·マッキニー)、フロリダ州立大学(リチャード·クラリー)、インディアナ大学(ロドニー·ドーシー)、ミシガン大学(マイケル·ハイスコック)、オハイオ州立大学(ラッセル·C·ミッケルソン)、オクラホマ州立大学(ジョセフ·ミサル)、パデュー大学フォートウェイン校(ダニエル·テンブラス)、テキサス大学オースティン校(ジェリー·ジャンキン)、テキサス工科大学(サラ·マッコイン)、およびウェスタンミシガン大学(スコット·ボエルマ)によって共同委託されました。
シンフォニアは、2022年のスーザABAオストワルド賞受賞作品に選ばれました。
©Zhou Tian
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グラミー賞にノミネートされた華裔アメリカ人作曲家の周天(ジョウ·ティエン)は、異なる文化からインスピレーションを求め、それらを演奏者や観客の双方にとって音楽的に満足のいく組み合わせにシームレスに融合させることを目指しています。ウォール·ストリート·ジャーナルは彼の作品について、「2つの重要なことを達成している:それらは我々がどのようにしてここに至ったかを思い出させ、その歴史を精緻に磨き上げ、他の場合には忘れられてしまうかもしれない貢献者に敬意を払っている」と述べています。
彼の音楽は、「絶対に美しい…完全に満足できる」と評され(Fanfare)、そして「見事」と称され(シンシナティ·エンクワイアラー)、そして「21世紀のグローバル多文化主義の典型例」と述べられています。彼の作品は、Jaap Van Zweden、Yuja Wang、Manfred Honeck、Long Yu、ニューヨークフィルハーモニック、ロンドンフィルハーモニック、サンフランシスコ交響楽団、ピッツバーグ交響楽団、マーラー室内管弦楽団、メルボルン交響楽団、大阪フィルハーモニー交響楽団、米国海兵隊の「大統領専属」楽団、ドーヴァー四重奏団、そして最近アーティスト·イン·レジデンスとして務めた上海交響楽団など、アメリカ国内外の主要なオーケストラや演奏者によって演奏されています。彼の管弦楽協奏曲は、ルイ・ラングリーとシンシナティ交響楽団によって委託され、録音され、2018年の最優秀現代クラシック作曲部門でグラミー賞にノミネートされ、この部門で栄誉に輝いた初めての中国生まれの作曲家であり、2人目のアジア人作曲家となりました。2019年、北京音楽祭は彼を「今年のアーティスト」に選出しました。2022年、彼はアメリカン·バンドマスターズ協会からシンフォニアに対する憧れのスーザABAオストワルド賞を受賞し、初めてのアジア系アメリカ人作曲家となりました。
1981年に中国·杭州で音楽家の家庭に生まれ、19歳の時にアメリカに移住した周は、カーティス音楽学校(学士)、ジュリアード音楽院(修士)、南カリフォルニア大学(博士)で音楽教育を受け、ジェニファー·ヒグドン、クリストファー·ラウス、スティーヴン·ハートクなど、アメリカの優れた作曲家たちに師事しました。彼はミシガン州立大学の作曲の教授です。(ZhouTianMusic.com)
Composer’s photo: www.zhoutianmusic.com/photos/
Recording
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Baylor University Wind Ensemble conducted by Eric Wilson (Signum Records)